Programari:
alege fisierul

Detartraj

Detartraj cu ultrasunete

Sănătatea orală a pacienților este prioritatea noastră.
S-a demonstrat că diversele afecțiuni generale precum: diabetul, bolile cardiace, bolile articulare etc. sunt strâns legate de afecțiunile orale, motiv pentru care, independent de măsurile personale de igiena orală, se impune o curățare profesională și în profunzime a cavității orale. În acest scop, primul pas este detartrajul.

CE ESTE DETARTRAJUL?

Detartrajul este o procedură stomatologică simplă și eficientă, cu un timp de desfășurare relativ scurt, care durează de obicei o singură ședință.

Prin detartraj se urmărește îndepărtarea depozitelor de tartru și placă bacteriană de pe suprafețele dentare. Domeniul de aplicare al detartrajului cu ultrasunete este tartrul supragingival și cel subgingival situat imediat sub marginea gingivală liberă. Se realizează cu ajutorul unui aparat ce transmite la nivelul vârfului vibrații ultrasonice cu acțiune de dislocare a blocurilor dure de tartru, completate de un jet puternic de apă. Acesta asigură îndepărtarea în totalitate a reziduurilor. În urma manoperei, primul impact este cel estetic, prin detartraj obținându-se un zâmbet mai alb, mai curat și strălucitor.

Detartrajul efectuat corect este o procedură neinvazivă și nu afectează în niciun fel structura dentară.

Așadar, este important să reținem că detartrajul nu este dăunător; singurul lucru care ar putea să afecteze sănătatea orală este amânarea lui. Un pachet complet de igienizare trebuie să asocieze pe lângă detartraj, periaj profesional și Air Flow. Acesta din urmă asigură, prin pulverizarea sub presiune pe suprafețele dinților a unui jet de apa cu bicarbonat de sodiu, îndepărtarea resturilor fine rămase și a eventualelor colorații superficiale.

CE ESTE TARTRUL?

Tartrul este un complex organo-mineral aderent atât pe suprafața dentară cât și pe alte structuri solide orale (lucrări protetice, aparate ortodontice). Acesta se formează prin mineralizarea plăcii bacteriene și a sărurilor din salivă și în funcție de modalitățile de fixare și de aderența lui față de suprafața dentară, dislocarea poate fi mai ușoară, de obicei supragingival, sau mai dificilă subgingival.

Tartrul determină un contact intim și foarte strâns al plăcii bacteriene cu țesutul gingival, ceea ce face dificilă abordarea și eliminarea plăcii prin manevre terapeutice uzuale. Se mărește în volum progresiv și poate produce sângerarea gingiei la periaj, leziuni gingivale, ulcerații, fiind un factor favorizant al inflamației parodontale. De asemenea, poate masca existența unor procese carioase care nedepistate în timp util pot genera complicații.

EXISTĂ VREO LEGĂTURĂ ÎNTRE DIETA ȘI TARTRU?

Există. Studiile au arătat că un consum ridicat de alimente bogate în calciu, fosfor, proteine și glucide favorizează depunerea mai rapida a tartrului. Dar mai mult decât conținutul alimentelor, depunerea tartrului este influențată de consistență – alimentele dure cu acțiune mecanică pronunțată întarzie formarea tartrului dentar.

CÂT DE DES TREBUIE EFECTUAT DETARTRAJUL?

În general, recomandăm ca această procedură să fie efectuată o data la 6 luni. Totuși, frecvența detartrajului variază de la o persoană la alta și depinde atât de pH-ul și compoziția salivei fiecăruia, cât și de eficiența obiceiurilor de igienizare orală ( o tehnică de periaj corectă, folosirea dușului bucal, folosirea aței dentare).

Datorită ritmului de depunere al tartrului variabil de la individ la individ, există persoane care au nevoie de detartraj mai des. De aceea, doar o evaluare a medicului stomatolog poate stabili corect intervalul de timp la care se recomanda detartrajul.

AVANTAJELE DETARTRAJULUI CU ULTRASUNETE:

• Mijloc de detartraj modern, eficient și ergonomic
  • Acțiune mai puțin traumatizantă asupra structurilor dentare și gingivale,când este folosit în mod corespunzător
  • Îndepărtarea depozitelor pigmentate provocate de cafea, ceai, fumat
  • Este bine suportat și nedureros
  • Nu necesită anestezie.

CONTRAINDICAȚIILE DETARTRAJULUI CU ULTRASUNETE:

• Pacienți cu boli infecțioase, contagioase
  • Hiperestezie dentinară accentuată
  • Copii mici
  • Pacienți cu reflexe de vomă exagerate
  • Bolnavi cardiaci purtători de stimulator cardiac (în cazul aparatelor magnetostrictive).

Sapte beneficii importante ale vizitelor regulate la medical stomatolog (Dr. Delisa Radu)

In ultimul timp auzim din ce in ce mai des din diverse surse de informare (media, internet, reviste medicale de specialitate sau alte surse de informare) ca este deosebit de important sa mergem la controale stomatologice regulate o data la 6 luni. Dar cati dintre noi iau in seama cu constiinciozitate aceste mesaje? Este chiar asa de important? In tara noastra tendinta generala a populatiei este de a se prezenta la medicul stomatolog mai ales in situatii critice, pentru cei mai multi durerea fiind motivul cel mai important. Pentru a putea ajunge la o concluzie corecta cu privire la acest subiect este deosebit de util sa subliniem ca un control stomatologic, pe langa eventualele manopere de igienizare profesionala a cavitatii bucale, presupune o atenta examinare a sistemului oro-dentar. Medicul va verifica starea dintilor, starea gingiilor si a tesuturilor moi din cavitatea orala, starea obturatiilor vechi, starea restaurarilor protetice (coroane, punti), starea implanturilor etc, intrucat ele pot necesita reconditionari sau tratamente noi. Depistarea din timp a eventualelor probleme devine astfel un atu in mana pacientului si o garantie a succesului tratamentelor.

Iata principalele motive care sustin importanta controalelor regulate la medicul stomatolog:

1. Indepartarea placii bacteriene si a tartrului

Placa bacteriana adera de suprafetele dintilor si indepartarea ei in totalitate poate fi o provocare pana si pentru cei mai atenti dintre noi. In timp depunerile succesive de placa bacteriana se transforma in tartru si acesta nu va mai putea fi indepartat prin simplul periaj efectuat acasa de catre pacient. Se creaza astfel un cerc vicios care antreneaza si mai multe depuneri si care sustine dezvoltarea bacteriilor afectand atat dintii cat si tesuturile adiacente. Dar daca pacientii se prezinta regulat la stomatolog, igienizarile profesionale realizate in cabinet intrerup acest proces si contribuie la sustinerea sanatatii dentare si a gingiilor.

1. Prevenirea afectiunilor parodontale

Si in cazul afectiunilor parodontale procesul este unul similar. Acumularea de placa bacteriana si tartru favorizeaza inflamarea gingiei si retragerea acesteia, lasand in multe cazuri parti din radacina dintilor expuse in cavitatea orala. Pacientul poate acuza durere si sangerare. Toate acestea netratate la timp, vor conduce la mobilitate dentara si in final la pierderea dintilor.

1. Depistarea afectiunilor incipiente cu ajutorul radiografiilor dentare

Un avantaj semnificativ al controalelor periodice il reprezinta si realizarea de radiografii dentare. Acestea au devenit un element de diagnostic esential intrucat pot revela cu acuratete afectiuni incipiente atat la nivelul dintilor cat si la nivelul osului alveolar, afectiuni care nu sunt vizibile cu ochiul liber. Acest aspect este cu atat mai valoros in cazul unor afectiuni cu potential rapid de dezvoltare in care depistarea timpurie este imperativa.

1. Depistarea afectiunilor cu potential de malignizare

Cancerul oral este o afectiune deosebit de grava care se poate manifesta sub mai multe forme. Unele dintre acestea debuteaza fara o simptomatologie specifica, ceea ce face dificila depistarea timpurie si pericliteaza prognosticul bolii. Prin controale stomatologice regulate, pacientii pot beneficia de un screening complet al cavitatii orale. Un ajutor considerabil in arsenalul medicului il reprezinta testul fluorescentei tisulare realizat cu ajutorul unui aparat numit Velscope, test complet neinvaziv, care dureaza cateva minute si care presupune investigarea suprafetelor moi ale cavitatii orale cu lumina speciala a aparatului.

1. Exemplu in educatia celor mici

Un aspect extrem de important si adesea neglijat este puterea exemplului in educatie. Printr-un comportament adecvat fata de medicul stomatolog si prezenta la controale regulate parintii pot oferi un exemplu foarte puternic copiilor, exemplu care le va modula comportamentul.

1. Sanatate generala mai buna

Numeroase studii de specialitate au aratat in repetate randuri ca exista o interdependenta intre sanatatea orala si sanatatea generala. O igiena orala deficitara este in legatura directa cu diabetul, afectiuni cardiace, osteoporoza, afectiuni digestive etc. Depistarea si rezolvarea afectiunilor orale se va manifesta cu siguranta  printr-o imbunatatire a starii generale de sanatate.

1. Imbunatatirea relatiei medic-pacient

Intre medic si pacient se creaza un parteneriat care are ca scop unic rezolvarea afectiunilor pacientului, imbunatatirea calitatii vietii acestuia si redarea zambetului. Controalele regulate, comunicarea eficienta si deschisa, orientata spre nevoile pacientului reprezinta reteta succesului.

In concluzie, toate aceste argumente vorbesc de la sine. Din orice punct de vedere am privi, fie cel al interesului si ingrijirii personale, fie cel al interesului fata de generatiile mai tinere fata de care putem fi exemplu, vizitarea periodica a cabinetului  de stomatologie aduce doar rezultate pozitive. Stabilirea unui raport potrivit in contextul echipei medic-pacient bazat pe intelegere si respect se va concretiza printr-o foarte buna sanatate orala, ceea ce va influenta intreaga viata a pacientului. Un zambet sanatos va deveni astfel emblema unui organism plin de vitalitate si optimism.

Lasa un mesaj

programare
online
programare