Durerea dentară și alte cauze de algie în sfera orală

Deși teama de durere este motivul principal pentru care pacienții evită să se prezinte la medicul dentist, în mod paradoxal tot aceasta este și principala urgență într-o clinică de stomatologie. Însă, pacienții trebuie să fie informați că în momentul de față managementul durerii dentare se bucură de o abordare nouă, de tehnici recente și de medicația necesară pentru a o reduce și chiar a o elimina. Toate acestea contribuie la reducerea anxietății din timpul desfășurării tuturor manoperelor uzuale din orice cabinet stomatologic modern.

Durerea din teritoriul oro-maxilo-facial și, în mod particular, durearea dentară, poate fi asociată cu afecțiuni patologice sau boli ale structurilor somatice și neurologice din acest sector al organismului. Există numeroase cauze care produc durerea acută în teritoriul oro-facial, însă cele mai comune sunt cele ce implică afecțiunile dentare, cum ar fi caria dentară și complicațiile ei sau boala parodontală.

Leziunile țesuturilor durerii dentare (carii în smalț, dentina sau cement), precum și cele ale țesuturilor moi și ale osului susținător (gingivita sau boala parodontală) sunt recunoscute ca fiind cauze principale ale apariției durerii, ce afectează mare parte din pacienți. Toate aceste afecțiuni cauzatoare de durere sunt diagnosticate de către medicul dentist  în urma anamnezei, examinării clinice și a examenelor complementare.

Cele mai frecvente forme de durere ce apar în teritoriul oro-facial, sunt cele acute, care tind să dureze o perioadă scurtă de timp, dar în același timp prezintă o intensitate foarte mare. În această categorie putem include durerile ce apar în afectările pulpare (pulpite), în afectări ale țesuturilor moi (pericoronarite), afectările periapicale, în cazul parodontitei periapicale, secundară infecției de la vârful rădăcinii, sau a durerii apărute în urma realizării unui tratament endodontic, durerea apăruta consecutiv traumei ocluzale.

Hipersensibilitatea dentinară afectează aproximativ 40% din populația adultă, aceasta fiind o altă sursă generatoare de durere. Aceasta apare în cazul existenței unor pierderi de smalț în zona cervicală coronară, în urma cărora se formează așa-numitele leziuni cuneiforme. Pe lângă aceste cauze frecvente de durere dentară, alveolita uscată, o complicație apărută post-extracțional, este caracterizată de o durere acută intensă care se poate întâlni la 10% din pacienți după realizarea unei extracții dentare.

Alteori, durerea acută poate însoți și leziuni traumatice sau infecțioase în teritoriul oro-maxilo-facial. În această categorie intră leziunile traumatice produse de agenți fizici sau chimici și  stomatitele infecțioase bacteriene sau virale.