Boala parodontală – Etiologie și factori de risc

Boala parodontală reprezintă o afecțiune cu evoluție cronică, progresivă și complexă, care interesează structurile de menținere ale dintelui: gingia, ligamentele şi osul. Complexitatea acestei afecțiuni este determinată de o serie de caracteristici atât în ceea ce privește etiologia, cât și diversitatea formelor clinice sau particularitățile evolutive și ale terapiei. Astfel, boala parodontală ​reprezintă o manifestare patologică caracterizată prin:

• Etiologie plurifactorială

• Factorii etiopatogenici implicați sunt, de asemenea, atât determinanți, cât și favorizanți

• Formele clinice ale bolii parodontale sunt numeroase și polimorfe: acute sau cronice, reversibile sau ireversibile, caracterizate prin predominanța fenomenelor reparatorii tisulare sau, dimpotrivă, a celor degenerative

• Evoluția este, de cele mai multe ori, cronică, cu perioade de remisiune și acutizare

Factorii etiologici implicați în boala parodontală sunt reprezentați de:

• Factorii locali (determinanți sau predispozanți)

• Factorii generali (sistemici)

La ora actuală, se consideră că placa bacteriană reprezintă factorul determinant în declanșarea bolii parodontale. Pe lângă acesta, mai intervin și alți factori locali favorizanți iritativi sau funcționali, cum ar fi:

• Traumatismul exercitat de alimente asupra structurilor dento-parodontale

• Carii de colet

• Obturații coronare neadaptate corect la colet

• Stilul de viață reprezentat de tipul de alimentație, calitatea și regularitatea igienei orale

• Edentații neprotezate

• Lucrări protetice neadaptate corect la nivel cervical

• Traumatismul ocluzal, malocluzia, disfuncția ocluzală

• Bruxismul sau alte obiceiuri parafuncționale

Afecțiunile generale cel mai frecvent asociate cu boala parodontală sunt următoarele:

• Afecțiuni endocrinologice

• Afecțiuni hematologice

• Malnutriția (hipovitaminoze, deficiențe nutriționale)

• Afecțiuni metabolice (diabet, obezitate, sindrom metabolic)

• Maladii de țesut conjunctiv

În etiologia bolii parodontale, factorul declanșator este cel microbian, reprezentat de placa bacteriană. Factorii favorizanți asociați influențează evoluția și prognosticul. Forma clinică de manifestare a bolii parodontale este rezultatul interacțiunii cumulative a următorilor factori:

• Specia de microorganism implicat și agresivitatea acestuia

• Terenul specific al fiecărui pacient și predispoziția constituțională

• Prezența factorilor locali favorizanți

• Antecedentele patologice ale pacientului

• Statusul immunologic al pacientului

Rolul factorului microbian în boala parodontală:

În prezent, studiile realizate pentru elucidarea factorilor etiologici implicați au arătat că boala parodontală apare în urma interacțiunii dintre microorganismele conținute în placa bacteriană și particularitățile imunologice ale pacientului. Implicarea factorului microbian a fost, pentru prima dată, susținută în anul 1683 de către Anthony van Leeuwenhoek, care a izolat aceste microorganisme în depozitele de pe suprafața dinților pacienților afectați de boala parodontală.

Există dovezi care demonstrează că acumularea plăcii bacteriene duce, în timp, la inflamație locală la nivelul parodonțiului, care dacă persistă poate declanșa fenomene distructive la nivelul structurilor de susținere a dinților în alveolă.