Boala parodontală – Forme clinice de manifestare

Boala parodontală reprezintă o afecțiune complexă, multifactorială, cu evoluție cronică, care poate avea forme clinice de manifestare diferite. Aceste forme clinice ale bolii parodontale diferă în funcție de perioada de evoluție, de complianța pacientului la tratamentul recomandat, de agresivitatea speciilor microbiene implicate sau de terenul particular individual.

Astfel, formele clinice cele mai frecvente ale bolii parodontale sunt următoarele:

Gingivita. Reprezintă faza inițială a bolii parodontale, reversibilă cu tratament adecvat. Aceasta prezintă, la rândul ei, mai multe forme clinice, cu particularități de manifestare, evoluție sau tratament.

Parodontopatia marginală cronică. Aceasta reprezintă faza mai gravă a bolii parodontale, cu prognostic mai rezervat. În funcție de anumite caracteristici și de gradul de interesare al structurilor parodontale, parodontopatia marginală cronică se clasifică astfel: parodontopatie marginală cronică superficială sau parodontopatie marginală cronică profundă (prepubertală, juvenilă, disrofică), parodontopatia întâlnită la pacienții cu infecție HIV, parodontopatia la pacienții cu traumă ocluzală.

Semnele clinice ale gingivitei cronice, ca formă de manifestare precoce a bolii parodontale, sunt următoarele:

• aspect inflamator al papilei interdentare și la nivelul marginii gingivale libere

• modificare de culoare a gingiei fixe; aceasta devine turgescentă, de culoare roșu-violaceu

• mărire de volum la nivelul gingiei

• modificări ale consistenței gingiei normale; aceasta devine moale și depresibilă

• afectarea gingiei fixe poate fi localizată sau generalizată

• simptomatologia asociată este redusă sau, de cele mai multe ori, absentă

• gingivoragie la palpare și periaj sau timpul desfășurării activităților funcționale; în stadiile mai avansate, sângerarea gingivală poate apărea și spontan

Semnele clinice și radiologice ale parodontitei marginale cronice, ca formă de manifestare a bolii parodontale, sunt următoarele:

• desprinderea inserției epiteliale

• afectarea ligamentelor circulare parodontale

• demineralizarea septului alveolar (halistereza)