Sensibilitatea dentară – Cauze, prevenție și metode de tratament

Sensibilitatea dentară este o problemă întâlnită la un număr destul de mare de persoane. Această afecțiune apare atunci când smalțul care protejează dinții devine prea subțire sau când gingia se retrage de la nivelul dinților, lăsând zone din rădăcina acestora descoperite. Poate fi provocată de mai mulți factori:

Factori care provoacă pierderi de smalț:

• periajul dentar agresiv, realizat cu periuțe cu peri duri
  • eroziunea dentară, cauzată de consumul de alimente și băuturi acide
  • bruxismul
  • fracturi dentare sau obturații mobile care pot duce la expunerea dentinei

Factori care lasă descoperite porțiuni de pe suprafața rădăcinii dinților:

• retracții gingivale care pot expune atât dentina, cât și cementul dentar
  • gingivita care este o inflamație a țesutului gingival ce favorizează retracția gingivală din cauza acumulării de placă și tartru

Pentru prevenirea sensibilității dentare se recomandă:

• periajul dentar de cel puțin două ori/zi cu o pastă de dinți fără agenți abrazivi ți cu o periuță de dinți cu peri moi
  • reducerea alimentelor acide din dietă
  • dacă se observă semne de bruxism se recomandă folosirea unei gutiere de protecție pe timpul nopții

Tratamentul sensibilității dentare variază în funcție de gravitatea leziunii:

1. Există o multitudine de paste de dinți desensibilizante, create special pentru dinții sensibili
  2. Se pot aplica geluri cu fluor în cabinetul stomatologic – ajută la întărirea smalțului dentar și reducerea durerilor
  3. Se pot aplica compozite fluide pe zonele sensibile – acestea au rolul de a sigia canaliculele dentinare expuse, ameliorând durerile

Atunci când sensibilitatea dentară provoacă dureri intense, iar toate metodele de tratament se dovedesc a fi insuficiente, se recomandă devitalizarea dintelui (scoaterea nervului) prin efectuarea unui tratament endodontic urmat de obturarea canalelor radiculare.

Daca sensibilitatea dumneavoastră dentară este excesivă este indicat să vă programați un consult la medicul stomatolog. Doar el poate determina cauza exactă a problemelor dumneavoastră dentare și poate decide care este cea mai potrivită variantă de tratament pentru tratarea lor.