Leziunile ulcerative ale mucoasei orale

Afecțiunile mucoasei orale sunt numeroase și diverse atât ca etiologie, cât și ca evoluție, prognostic sau tratament. De cele mai multe ori acestea nu trec neobservate, simptomatologia dureroasă de intensitate mai mică sau mai mare îl determină pe pacient să se prezinte la cabinet stomatologic.

Din punctul de vedere al duratei evoluției, leziunile ulcerative ale mucoasei orale pot fi acute sau cronice. Ulcerațiile acute sunt cele care nu persistă mai mult de 6 săptămâni. Ulcerațiile cronice evoluează timp îndelungat și, de regulă, sunt întâlnite ca manifestări ale unor afecțiuni mai grave. Există și situația în care o ulcerație banală poate prezenta o evoluție mai trenantă în cazul în care pacientul nu respectă o igienă orală riguroasă, iar aceasta se suprainfectează. De asemenea, în cazul pacienților cu imunosupresie durata oricărei leziuni ulcerative este mult mai mare, iar tratamentul de cele mai multe ori nu este cel uzual.

Ca etiologie/cauză, leziunile ulcerative ale mucoasei orale pot fi:

• Infecțioase (bacteriene sau virale), cum ar fi stomatitele infecțioase, infecția herpetică primară sau secundară, herpangina sau zona zoster
  • Traumatice (prin acțiunea unor factori mecanici, fizici sau chimici)
  • Alergice, cum ar fi eritemul polimorf sau toxidermia buloasă
  • Autoimune, cum ar fi: aftele cronice recidivante, lichenul plan oral ulcerativ, pemfigusul vulgar sau pemfigoidul cicatriceal

Pot fi grave leziunile ulcerative ale mucoasei orale?

Gravitatea leziunilor ulcerative ale mucoasei orale este în funcție de etiologia lor. De asemenea, starea imunologică a pacienților poate influența acest aspect. La pacienții imunocompromiși vindecarea este deficitară, iar suprainfecțiile sunt frecvente. Leziunile ulcerative acute bacteriene, virale sau traumatice se vindecă de cele mai multe ori în două săptămâni cu tratamentul adecvat. Afecțiunile ulcerative cronice produse printr-un mecanism autoimun sunt mai grave, tratamentul lor este mai complex, iar evoluția este îndelungată.

Leziunile ulcerative ale mucoasei orale sunt întâlnite mai frecvent la copii sau la adulți?

Afecțiunile ulcerative orale pot fi întâlnite atât la copii, cât și la adulți. Însă, etiologia este diferită. În timp ce la copii predomină ulcerațiile virale, cum ar fi cele din primoinfecția herpetică sau din herpangină, la pacienții de peste 50-60 de ani leziunile ulcerative de la nivelul mucoasei orale pot reprezenta semnele de la acest nivel ale unor afecțiuni sistemice grave, de exemplu lichenul plan oral sau dermatozele buloase. Când există această suspiciune o evaluare generală a stării de sănătate a pacientului și o consultație interdisciplinară de specialitate sunt indispensabile.

Care este tratamentul leziunilor ulcerative ale mucoasei orale?

Este foarte important ca pacienți să se prezinte la cabinetul stomatologic pentru o consultație de specialitate cu regularitate, o dată la 6 luni, dar și de fiecare dată când apar modificări de percepție, simptomatologie dureroasă sau zone modificate ca aspect la nivelul mucoasei orale. Numai un control clinic amănunțit, coroborat cu o anamneză bine condusă și cu interpretarea investigațiilor paraclinice recomandate pot stabili un diagnostic și un tratament corect.