Caria dentară și rolul etiopatogenic al dietei – Dr. Carmen Nicolae

La ora actuală, este acceptată încadrarea cariei dentare în grupul maladiilor infecțioase. Caria se produce în urma atacului microbian asupra unor structuri dentare care anterior au suferit un proces de demineralizare. Din ce în ce mai mult, este acceptată ideea că mecanismul de producere al cariei dentare nu este unul simplu, ci de fapt această afecțiune dentară este multifactorială, variată și complexă.

Etimologic, cuvântul carie provine din latinescul „caries”, care înseamnă „putred”, fenomen caracteristic degradării lemnului. Această denumire sugerează, de fapt, demineralizarea ca fenomen inițial, care creează condițiile favorabile atacului bacteriilor cariogene.

Cariologia reprezintă o ramură foarte veche a stomatologiei. Astfel, încă din secolul al XIX-lea, există studii care au dorit să determine cu exactitate factorii etiologici ai cariei dentare. În anul 1978, tot mai mulți cercetători acceptau ideea că afecțiunile carioase sunt de cauză dieto-bacteriană. Astfel, este recunoscut rolul dietei în etiologia cariei dentare.

Mai mult decât atât, de-a lungul timpului, s-a observat o tendință progresivă de creștere a prevalenței cariei dentare corelată cu modernizarea și totodată modificarea dietei și consumul de alimente rafinate și procesate. Astăzi, există o tendință generală de reîntoarcere la alimentația naturală, cât mai puțin prelucrată industrial, în speranța scăderii riscului de carie.

Istoric, există două momente importante asociate cu creșterea carioactivității.

Primul îl reprezintă trecerea la o alimentație bogată în carbohidrați și amidon de la o dietă predominant proteică. Aceasta s-a întâmplat în momentul în care oamenii au început să cultive pământul în detrimentul vânătorii.

Al doilea moment marcat de o creștere a prevalenței cariei dentare a avut loc la omul modern, odată cu introducerea în alimentație a zahărului rafinat. Acesta, de fapt, marchează o etapă importantă asimilată cu momentul în care caria dentară a devenit o afecțiune endemică.