Antibioterapia în stomatologie – Dr. Mihai Păunică

Antibioticele sunt medicamente ce acționează, în principal, asupra bacteriilor. Corpul uman este colonizat de numeroase microorganisme. Majoritatea fac parte din așa-numita floră saprofită, având un rol bine definit în funcționarea corectă a organismului. O parte dintre aceste bacterii, în anumite condiții, pot determina apariția unei infecții.

Când este indicată prescripția antibioticelor în stomatologie?

Antibioterapia în stomatologie poate fi o terapie profilactică, de prevenire sau una curativă, pentru a trata o infecție activă.

Antibioterapia profilactică este indicată pacienților care prezintă și o patologie generală asociată. În acest scop, antibioticele sunt prescrise după intervenții stomatologice pentru a preveni, de exemplu, o endocardită bacteriană la pacienții cu anumite boli cardio-vasculare sau o septicemie la pacienții cu imunitatea mult scăzută. Unii specialiști sunt de părere că antibioterapia profilactică trebuie recomandată și înaintea unor intervenții chirugicale, însă la pacienții sănătoși, dacă este respectat un protocol strict, sunt foarte rare situațiile în care există un beneficiu real în urma antibioterapiei.

Antibioterapia curativă este recomandată în momentul apariției unei infecții. Semnele clasice ale infecției se întâlnesc și în stomatologie, iar acestea sunt tumefacție, durere și căldură locală. Infecțiile în stomatologie au ca punct de plecare, în majoritatea cazurilor, agravarea unei patologii dentare. Pacientul trebuie să înțeleagă că un tratament corect cu antibiotice nu vindecă și afecțiunea dentară. Astfel, concomitent cu antibioterapia, trebuie instituit și un tratament stomatologic adecvat.

Care sunt consecințele antibioterapiei asupra florei normale din cavitatea orală?

Odată cu distrugerea bacteriilor ce au determinat infecția se distrug și bacteriile bune, care au roluri foarte importante și bine definite în homeostazia întregului organism. Din cauza acestui fapt, decizia de a prescrie antibiotice trebuie cântărită foarte bine de către clinician.

Există și situații în care foarte mulți pacienți cer un antibiotic mai „puternic”, motivul invocat fiind că au dezvoltat rezistență la un anumit antibiotic. Acest lucru este complet eronat și nejustificat și va trebui ca fiecare situație de acest fel să fie foarte bine gestionată de către medicul stomatolog. În mod real, singurele care dezvoltă o rezistență la antibiotic sunt bacteriile, nu oamenii. Astfel, apar specii bacterienie cum ar fi MRSA, specii rezistente la majoritatea antibioticelor folosite. Aceste superbacterii, cum sunt denumite în literatura de specialitate, pun în pericol viața a mii de oameni anual. Cauza apariției superbacteriilor o reprezintă chiar abuzul de antibiotice.

Cu cât un antibiotic este mai folosit, cu atât este riscul mai mare ca o specie bacteriană să dezvolte o rezistență la acel tip de antibiotic.

Există și alternative ale antibioterapiei sistemice?

În anumite afecțiuni stomatologie se poate folosi antibioterapia locală. Astfel, antibioticul este administrat local, cel mai frecvent în afecțiunile parodontale sau ale mucoasei orale. În modul acesta, dispar multe din dezavantajele și reacțiile adverse apărute la folosirea antibioticelor orale/injectabile.